vrijdag 16 november 2012

Vloer leggen

Nadat we vorig weekend de vloer uit de zitkamer hebben gehaald en opnieuw hebben geïsoleerd, begin ik vandaag met het leggen van de nieuwe grenen planken.

Het is de bedoeling om de planken recht tegen elkaar te leggen, zonder vellingkantje. Daarna wordt de vloer gegrond en twee keer met traplak mat geverfd. Ik twijfel nog over de kleur; in ieder geval een lichte kleur. De grondverf is wit. Mocht dat nou te wit zijn, dan kies ik voor een iets meer getinte kleur Histor Loom. Dit komt uit het zelfde kleurstaaltje als de kleur Forel die op 1 muur zit. De rest van de muren zijn Histor Noot. Het plafond is wit en de boekenkast die de hele ensuitedeuren omsluit is ook wit hoogglans. Daardoor komen de geloogde ensuitedeuren nog stoerder naar voren...

11.50 uur: wat een tegenvaller. De planken hebben al bijna drie weken liggen acclimatiseren, wat de partij ten goede zou komen. Het tegendeel blijkt waar: de mes- en groefverbindingen blijken sowieso niet in elkaar te passen! Heb je net je best gedaan om een plank helemaal op maat te maken, een gaatje voor de verwarming enz, krijg je 'm niet vast aan de vorige rij... Alleen met grof geweld wil hij enigszins blijven liggen, maar bij het aantikken van de volgende plank, schiet de eerste er weer uit! Hulptroepen erbij gehaald, zou natuurlijk altijd aan mijn eigen kluskunsten kunnen liggen. Maar ook de hulptroepen zijn van mening dat ons maar één ding te doen staat: stoppen en de leverancier bellen.

13.00 uur: de leverancier vindt het maar raar: nooit klachten over gehad. Hij zal zelf ook eens een critische blik werpen op het gedeelte van de partij dat nog in zijn bezit is en belt me vanmiddag nog met zijn bevindingen. Potverdikkie, wat een tegenvaller zeg!

14.00 uur: de leverancier krijgt ze zelf ook niet in elkaar. Hij heeft meteen zíjn toeleverancier gebeld en het probleem voorgelegd. We horen maandag met welke oplossing deze komt. Mochten er geen goede planken meer zijn, dan kan ik in ieder geval onze planken teruggeven. Gelukkig. Maar waar halen we dan goede geschaafde grenen planken vandaag. Grenen planken zijn nog altijd schaars...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik waardeer echt élk bericht...
Je kunt anoniem reageren of één van de opties kiezen: